hits

august 2013

Myten om den drlige lreren!

De siste mnedene har jeg deltatt i en del debatter. I hver debatt som omhandler noe om skole, s snakkes den norske lreren ned av Hyre og FRP. Det provoserer meg enormt, for det finnes jammen meg TUSENVIS av dyktige lrere i Norge som utfrer en av samfunnets aller viktigste oppgaver. forberede barn og unge til mte fremtidens utfordringer med utdanning og kunnskap.



De aller fleste lrerne der ute p alle norske skoler er fantastiske ressurser vi m og br ta bedre vare p. sitte og hre Unge Hyre og FpU i skoledebatter si at elever bde skal f gi karakterer til lrerne og at de skal bli lettere sparke opplever jeg som tpelige forslag. De tegner et bilde av lreren det er vanskelig kjenne seg igjen i. At sentrale politikere er med p snakke ned et av de viktigste yrkene i dette landet er tragisk. Det verste er at de tegner et falskt bilde av virkeligheten der ute som etter ha blitt repetert s ofte, ligger an til vre en sannhet blant folk. En sannhet fjernt fra virkeligheten.



Mange har talt for lrerevaluering. De bl har gjort dette om til en kamp for la elevene gi karakterer p lrerne, som et slags bingospill hvor lrerne fr terningkast. Fr vi bedre lrere av skyve fram ukvalifiserte tall, eller br man faktisk kreve konstruktive tilbakemeldinger som kan vre med forbedre lreren? Et tall sier s vanvittig lite om hva som eksempelvis elevene nsker endring rundt. Karaktersystemet er lagt til grunn for rangere elever i opptak, og viser hvilken mloppnelse eleven har vist. Hvorfor skal man rangere lrere? Lrerne er like forskjellige som det hver enkelt elev er, og et rangeringsystem vil ikke klare ta hensyn til forskjellene i lrernes mte drive undervisning p. Jeg har stor tillit til norske elevers modenhet, men ser ikke helt at det tjener hverken dem eller lrerne ha et evalueringssystem som ikke stiller krav til dokumentasjon og grunnlag for den endelige vurderingen. Da bommer man p mlet om at elevene kan bidra til gi tilbakemeldinger som gjr lreren bedre. Det er forvrig like lite hensiktsmessig innfre karakterer i barneskolen, fordi dette bare er en avsporing fra et nske om at lrerne skal gi foreldre og elever et bedre bilde p elevens mloppnelse og prestasjoner.



Norske lrere er dyktige, og Norge trenger 18 000 flere lrere bare de neste 7 ra. En retorikk som tar utgangspunkt i at norske lrere er drlige og hindrer elevenes faglige utvikling skaper ikke bedre lrere. snakke om at elever skal f drmmelrere i fremtiden levner ikke mye re til alle de lrerne som gjr en enorm innsats hver dag. Skal vi ha gode lrere ogs i fremtiden m vi endre fokus. Vi politikere m gi lreryrket strre status enn vre mottaker for all kritikk som gis til skolen bare for hente stemmer fra elever og foresatte. Det viktigste vi kan gjre for statusen er gi lrerne mer rom for drive god undervisning. Vi m fri dem fra papirarbeidet som ikke er undervisningsrelevant.

Konkurranse i barneskolen som Hyre og Frp tar til ordet for skaper bare vinnere og tapere. Konkurranse kan de drive med senere i livet. Det man m satse p i skolen, er flere lrere per elev! Frst da kan man bedrive reel tilpasset opplring - enda mer enn det gjr i dag. Det er s mange utrolig dyktige lrere i dette landet, men nr du har 30 elever i klasserommet, bli det vanskelig favne om alle, og gi de den tilpassede undervisninga de har krav p.

For senterpartiet er det ikke gitt at en 5-rig masterutdanning er svaret p flere gode lrere. Nr det er noe det butter p hos en lrer, s er det gjerne evnen til lre bort heller enn kunnskapen. Lrerne har ikke behov for flere studiepoeng i akademiske fag, de har behov for bedre veiledning og kompetanse i hva lreryrket innebrer. Vi m heller hjelpe de nye lrerne til ha nok trening i lre bort den kunnskapen de har. Vi mener det er viktigere med god etter- og videreutdanning enn et langt grunnlp. Her er kjernen: lrere er pedagoger, ikke forelesere i Statsvitenskap p Blindern. Man lser ikke et problem med mer av det samme. Man pser ikke p med flere r eller lengre skoledag. Man tar problemet ved rota. Alts det er innholdet i lrerutdanninga som trenger forbedring.

Avslutningsvis vil jeg dele en bekymring. Jeg er bekymret for at altfor mange foreldre forventer at skolen skal st for barneoppdragelsen. Det kan ikke vre slik at systemet skal ta foreldrenes ansvar. Det vil gi oss en enorm utfordring i fremtiden. Den grunnleggende oppdragelse skal man f i hjemmet. Foreldre m ta seg tid til gjre lekser sammen med barna. Ikke bare for hjelpe til med lring og gode arbeidsvaner. Det handler ogs om kontakten mellom foreldre og barn.